Prof. Înv. Primar. Bănică Daniela
În clasa pregătitoare, copiii resimt adesea o combinație complexă de emoții, iar entuziasmul poate să apară din curiozitatea față de învățare și interacțiunile sociale noi. Totuși, uneori, pot exista și emoții de anxietate sau nesiguranță din cauza schimbărilor și a necunoscutului. Este foarte important ca profesorii să identifice și să răspundă la aceste emoții, creând un mediu sigur și atractiv, să le acorde sprijin și să încurajeze comunicarea deschisă despre sentimentele lor.
Construirea încrederii în propriile forțe implică oferirea de provocări potrivite vârstei, încurajarea independenței și oferirea sprijinului de fiecare dată când întâmpină dificultăți. Prin experiențe pozitive și încurajări constante pentru a-și depăși limitările, copiii pot dezvolta o încredere crescută în propriile abilități și pot construi baze solide pentru dezvoltarea lor personală și academică.
În vederea dezvoltării încrederii în propriile forțe, putem folosi activitățile interactive, jocurile și sprijinul individual. Totodată, comunicarea deschisă între profesori, părinți și copii poate contribui semnificativ la gestionarea și înțelegerea acestor emoții complexe.
Pentru a activiza un elev emotiv, este important să folosim metode care să stimuleze participarea și să încurajeze exprimarea emoțiilor într-un mod pozitiv:
1. Activități creative: elevii primesc sarcini creative, cum ar fi desenul, teatrul, pentru a le permite să-și exprime emoțiile prin intermediul artei.
2. Discuții deschise: în cadrul unui mediu sigur, elevii pot discuta despre emoții. Li se vor adresa subiecte relevante și vor fi încurajați să-și împărtășească gândurile și sentimentele.
3. Jocuri de rol: elevii vor avea oportunitatea de a-și explora și gestiona emoțiile într-un context controlat.
4. Grupuri de discuții: elevii vor putea să împărtășească experiențele lor și să învețe unii de la alții.
5. Mindfulness și relaxare: elevii vor putea să își gestioneze stresul și să își regleze emoțiile.
6. Proiecte personale: elevii își pot alege subiecte care îi inspiră și au posibilitatea să-și investească emoțiile în proiectele lor personale.
7. Feedback constructiv: prin feedback constructiv și încurajări, elevii își vor putea evalua propriile performanțe. Acestea le pot dezvolta încrederea în sine și le oferă o modalitate de a-și exprima emoțiile legate de învățare.
Prin adoptarea acestor practici, profesorii pot contribui la dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale elevilor și la crearea unui mediu școlar în care aceștia se simt sprijiniți și încurajați să-și exprime emoțiile într-un mod sănătos.