Prof.Înv.Primar Achim Mirela
Educația pozitivă în școală este o abordare care pune accent pe dezvoltarea emoțională și socială a elevilor, încurajându-i să-și descopere și să-și exploateze potențialul, să-și dezvolte abilitățile sociale și să-și îmbunătățească relațiile cu ceilalți. Educația pozitivă se bazează pe principiile psihologiei pozitive, care promovează bunăstarea și fericirea în rândul copiilor.
Educația pozitivă în școală implică crearea unui mediu sigur și sănătos, în care elevii se simt acceptați și încurajați să-și exprime gândurile și emoțiile. De asemenea, încurajează cultivarea calităților precum empatia, recunoștința, reziliența și optimismul, pentru a-i ajuta pe elevi să facă față provocărilor și obstacolelor vieții.
Aceasta presupune un set de tehnici și strategii care se concentrează pe promovarea comportamentului pozitiv, construirea relațiilor pozitive între elevi și educatori și creșterea capacității elevilor de a rezolva problemele în mod constructiv.
Aceste tehnici pot include:
- Pozitivitate și recompense: Elevii sunt încurajați și recompensați pentru comportamentul pozitiv și eforturile lor, în loc să fie pedepsiți pentru greșelile lor. Prin recunoașterea și recompensarea comportamentului pozitiv, se încurajează și se întărește acest tip de comportament.
- Comunicarea deschisă și empatică: Profesoriiîși exprimă deschis și empatic preocupările și nevoile lor față de elevi și îi încurajează pe aceștia să facă același lucru. O comunicare deschisă și empatică ajută la construirea unor relații puternice și de încredere între elevi și profesori.
- Lucrul în echipă și colaborarea: Elevii sunt încurajați să lucreze în echipă, să colaboreze și să se sprijine reciproc în atingerea obiectivelor lor educaționale. Prin lucrul în echipă, elevii învață să-și dezvolte abilitățile de comunicare, cooperare și rezolvare a problemelor
- Promovarea autodisciplinei și responsabilității: Elevii sunt încurajați să-și dezvolte abilitățile de auto-reglare și auto-disciplină, să-și asume responsabilitatea pentru acțiunile lor și să-și rezolve problemele în mod constructiv. Prin promovarea autodisciplinei și responsabilității, elevii devin mai independenți și capabili să-și gestioneze comportamentul și emoțiile în mod eficient.
- Reziliența și gestionarea stresului: Elevii sunt învățați să-și dezvolte abilitățile de reziliență și să-și gestioneze stresul într-un mod sănătos și constructiv. Prin învățarea cum să facă față obstacolelor și să-și gestioneze emoțiile, elevii devin mai capabili să facă față situațiilor dificile și să-și mențină o atitudine pozitivă.
Prin implementarea acestor tehnici de educare pozitivă în școală, se creează un mediu educațional pozitiv și susținător, în care elevii se simt motivați, încrezători și încurajați să-și atingă potențialul maxim.
În concluzie, prin aplicarea unor tehnici de educație pozitivă în școală, elevii pot dobândi abilități importante pentru viața de adult, precum autocontrolul, gestionarea emoțiilor și construirea relațiilor sănătoase, contribuind astfel la dezvoltarea lor personală și la succesul lor pe termen lung.
Bibliografie:
https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/285-292_0.pdf